loading...

heyvatech

heyvatech

بازدید : 43
يکشنبه 13 تير 1400 زمان : 8:52

مقدمه

ابلاغیه الکترونیکی یعنی چه ؟ ابلاغیه الکترونیکی ابلاغیه‌ای است که در سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir به فرد ابلاغ می‌شود. برای اینکه بتوانید مشاهده ابلاغیه الکترونیکی را انجام دهید، ابتدا بایستی ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی از طریق کد ملی و رمز عبور را انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مربوط به خود بپردازید و آن را دریافت نمایید.

زمانی که یک فرد، نسبت به اقامه دعوای حقوقی یا کیفری، علیه یک فرد دیگر اقدام می‌کند، این دعوا در سیستم قضایی ثبت می‌شود. در چنین شرایطی فرد دوم حق دارد که از آن مطلع شود تا بتواند از حقوق خود دفاع کند. بدین ترتیب تمام موارد مربوط به دعوا در قالب ابلاغیه به طرفین اعلام می‌شود. امروزه امکان مشاهده الکترونیکی ابلاغیه وجود دارد. با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات آن آشنا کنیم.
افراد با ابلاغ اوراق قضایی می‌توانند از مطرح شدن دعوا بر علیه خود مطلع شوند. همچنین می‌توانند بعد از مطلع شدن، روند رسیدگی به دعوا را نیز پیگیری کنند. قبلا سیستم قضایی توسط مامورین قضایی و به صورت کاغذی، افراد را از وجود اوراق قضایی صادرشده بر علیه آنها مطلع می‌کرد. اما امروزه اقدام جدیدی صورت گرفته که آن را ابلاغیه الکترونیکی می‌نامند. بدین صورت که اوراق قضایی صادرشده از طریق سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود.
سامانه‌ای که در ایران این اقدامات را انجام می‌دهد با نام سامانه ثنا شناخته می‌شود. این سامانه که از سال 1395 توسط قوه قضاییه شروع به کار کرده، امکانات متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و دریافت این ابلاغیه اشاره کرد. دقت کنید ارسال ابلاغیه الکترونیکی از طریق سامانه ی ثنا و مشاهده یا عدم مشاهده ابلاغیه الکترونیکی توسط طرفین پرونده، آثار قانونی متعددی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با موارد مربوط به سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir از جمله نحوه ورود به سامانه و نکات مهم مربوط به آن آشنا کنیم.



سایت و سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir

امروزه سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی دارای آدرس eblagh.adliran.ir است. این سایت که توسط قوه قضاییه راه‌اندازی شده به عنوان سایت اصلی سامانه ابلاغیه الکترونیکی شناخته می‌شود. پس ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری برای پیگیری پرونده‌‌های قضایی در این سایت ضروری است. این سایت امکانات متعددی دارد که بعد از ثبت‌نام می‌توان از آنها برخوردار شد. یکی از این امکانات مشاهده ابلاغیه الکترونیکی است.
ثبت‌نام در سامانه ابلاغیه الکترونیکی یا همان سامانه ی ثنا دو مرحله دارد. مرحله اول ثبت‌نام اولیه و مرحله دوم ثبت‌نام نهایی است که شامل احراز هویت خواهد بود. برای انجام هر دو مرحله ثبت‌نام از دو طریق می‌توان اقدام کرد. مورد اول ثبت‌نام حضوری از طریق مراکز ثبت‌ نام سامانه ثنا و مورد دوم ثبت‌نام غیرحضوری و آنلاین است.
بعد از اینکه مراحل ثبت‌نام طی شد، یک نام کاربری و رمز عبور به ثبت‌نام‌کننده داده می‌شود که این رمز عبور همان رمز شخصی ثنا به شمار می‌رود و بهتر است برای امنیت بیشتر از همان ابتدا اقدام به تغییر رمز ثنا خود نمایید. اکنون فرد ثبت‌نام‌شده می‌تواند وارد سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی به آدرس eblagh.adliran.ir شود و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به صفحه کاربری خود دسترسی داشته باشد و از امکانات سایت بهره‌مند گردد. مثلا به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی بپردازد.
دقت کنید کد ثنا برای ورود به این سامانه ضروری است. پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و برای جلوگیری از فراموشی آن را در محل مناسبی یادداشت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه رویت ابلاغیه قضایی



نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی adliran ir

*** نحوه ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی :

همان طور که اشاره شد ورود تنها در صورت ثبت‌نام امکان‌پذیر خواهد بود. این در حالی است که احراز هویت ثنا حتما باید طی مراحل ثبت‌نام صورت بگیرد تا هویت فرد در سامانه تایید شود. برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ابتدا باید از طریق مرورگر، وارد آدرس eblagh.adliran.ir شوید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که صفحه اصلی سایت ابلاغیه الکترونیکی است. اکنون باید کد ملی و رمز عبور (کد ثنا) خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید. تصویر این صفحه را در زیر می‌توانید ببینید.

ورود به سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی

در ادامه یک کد تحت عنوان رمز موقت به صورت یک عدد شش رقمی ‌به شماره همراه شما ارسال می‌‌شود. تنها کافی است این کد را در کادر مربوطه وارد کنید و بر دکمه ورود کلیک نمایید. تصویر ورود رمز موقت در زیر قابل رویت است.

دریافت رمز موقت برای مشاهده ابلاغ الکترونیکی

اگر مراحل را به درستی انجام دهید و اعداد را به طور صحیح وارد کنید صفحه جدیدی ظاهر می‌شود که همان صفحه کاربری شما در سامانه ابلاغیه الکترونیکی خواهد بود.
البته برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کنید. در واقع برای ورود به این سامانه، باید از مرورگر کروم که توسط قوه قضاییه پیشنهاد شده است استفاده نمایید. از طرفی باید مرورگر شما به روز باشد تا با خطای ورود مواجه نشوید.

*** نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی :

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در adliran ir بعد از ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی اقدام کنید. تنها کافی است بر روی یکی از گزینه‌های ابلاغیه‌های جدید و ابلاغیه‌های مشاهده شده، کلیک نمایید. تصویر مربوط به صفحه‌ای که در آن می‌توانید ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده کنید در زیر آمده است:

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغ

بعد از انتخاب ابلاغیه مورد نظر خود، می‌توانید بر گزینه مشاهده نسخه چاپی ابلاغیه که در انتهای صفحه در یک کادر نوشته شده کلیک کنید. اکنون می‌تواند متن ابلاغیه الکترونیکی موجود در سامانه ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده نمایید و با انتخاب گزینه دریافت نسخه چاپی ابلاغیه، ابلاغیه الکترونیکی مربوطه را پرینت بگیرید و از آن برای قرار دادن در پرونده به عنوان یک مدرک حقوقی استفاده کنید.

این سامانه، برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی پنج گزینه مختلف پیش روی کاربران قرار می‌دهد که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌شود:

  • ابلاغیه‌های جدید: ابلاغیه‌هایی که در حساب کاربری شخص وارد می‌شود و هنوز توسط کاربر مشاهده نشده است.
  • ابلاغیه‌های مشاهده شده: ابلاغیه‌هایی که حداقل یک بار توسط کاربر، بر روی آن کلیک شده و مشاهده شده است.
  • دریافت با رمز: به کمک این گزینه کاربران می‌توانند با استفاده از رمز پرونده، ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر خود را جست و جو کرده و به مشاهده یا چاپ آن بپردازند.
  • دریافت با شماره: این گزینه نیز به منظور جست و جوی یک ابلاغیه الکترونیکی خاص در سامانه ثنا به کار می‌رود. تنها کافی است شماره ابلاغیه را بدانید تا بتوانید آن را جست و جو نمایید.
  • سامانه آگهی الکترونیک: کاربر در این بخش می‌تواند از آگهی‌های قضایی منتشر شده مطلع شود.

بیشتر بخوانید: برگ ثنا

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف شورایی است که در سال 1379 طبق ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران تشکیل شد. هدف از تشکیل این شورا در این بند خلاصه می‌شود: «به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی‌، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار می‌گردد...».
با اینکه شورای حل اختلاف دادگاه نیست، اما به عنوان یک زیرمجموعه از قوه قضاییه به شمار می‌رود و طبق مصوبه‌های موجود در قوه قضایی عمل می‌کند. در نتیجه ابلاغ اوراق قضایی مربوط به شورای حل اختلاف نیز از طریق سامانه ابلاغیه الکترونیکی صورت می‌گیرد. لذا ابلاغیه الکترونیکی سامانه ی ثنا شامل ابلاغیه الکترونیکی شواری حل اختلاف نیز خواهد بود.
بدین ترتیب کسانی که قصد دارند دعوای خود را در شورای حل اختلاف دنبال کنند و یا در این شورا دارای پرونده هستند، باید برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف مربوط به دعوای خود، در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و بعد از ورود به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: تغییر شماره در سامانه ثنا

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

از آنجا که سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا زیرمجموعه‌ سامانه عدل ایران است، تمام ابلاغیه‌های صادر شده مربوط به یک پرونده دعوا از طریق این سامانه و به شکل الکترونیکی به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود. بنابراین، ابلاغیه الکترونیکی جایگزین ابلاغیه‌های کاغذی است.
با این حال، هنوز هم افرادی هستند که برای پیگیری پرونده‌های خود و اطلاع از ابلاغیه‌های صادرشده، به ویژه اطلاع از رای نهایی پرونده، به طور حضوری به شعبه‌های مربوطه مراجعه می‌کنند و علاوه بر هدر دادن وقت و انرژی خود، بر حجم کاری قوه قضاییه می‌افزایند.
این در حالی است که تمام ابلاغیه‌های مربوطه از جمله دادخواست و ضمایم آن، نظر کارشناس، اوقات دادرسی و ساعت و زمان قرارها و احکام صادره در قالب ابلاغیه الکترونیکی ، برای افراد ارسال می‌شود. این اقدام، تمام ‌دادگاه‌های موجود در کشور، اعم از دادگاه حقوقی، کیفری و خانوده را شامل شده و تنها در موارد بسیار محدودی نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه خواهد بود. تنها کافی است وارد سامانه شده و برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده ابلاغیه با موبایل

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگستری

مراجع رسیدگی به اختلافات در ایران به دو دسته کلی مراجع دادگستری (قضایی) و مراجع غیردادگستری (اداری) تقسیم می‌شوند. تمام شعب دادگاه‌ها و دادسراها، جزء مراجع دادگستری به شمار می‌روند. مراجع غیردادگستری نیز مراجعی هستند که کارکنان آن، دارای پایه قضایی نیستند و با توجه به آیین دادرسی متفاوت از قانون آیین دادرسی مدنی کشور، به حل اختلاف بین اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازند.
امروزه تمام ابلاغیه‌های مربوط به مراجع دادگستری و برخی از مراجع غیر دادگستری مانند دیوان عدالت اداری، در قالب ابلاغیه الکترونیکی قابل مشاهده است. بنابراین مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ی ثنا علاوه بر ابلاغیه الکترونیکی دادگستری، ابلاغ الکترونیکی برخی از مراجع غیردادگستری را نیز شامل می‌شود.

آخرین یادآوری برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

اگر در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا ثبت نام کنید و دارای حساب کاربری باشید و پرونده قضایی در دادگستری داشته باشید ممکن است پیام‌هایی با مضمون" ابلاغیه الکترونیکی شماره ... در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت " دریافت نمایید.
این پیام به این معنا است که یک ابلاغیه یا اطلاعیه جدید از سوی قوه قضاییه برای حساب کاربری شما در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ارسال شده است. برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی علاوه بر ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن عدالت همراه، ابلاغیه‌های الکترونیکی مربوط به خود را مشاهده و دریافت نمایید.

نکات قابل توجه

ابلاغیه الکترونیکی یک مدرک حقوقی است در نتیجه ممکن است برخی از احکام و قوانین حقوقی در مورد آن صدق کند. احکامی که عدم رعایت آنها منجر به از بین رفتن حقوق قانونی اشخاص شود. از طرفی برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا، بایستی یک سری نکات رعایت شود که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  • ابلاغیه الکترونیکی یک ابلاغ قانونی است. حتی اگر توسط کاربر باز نشود و مشاهده نگردد همچنان آثار قانونی خود را به همراه دارد.
  • مشاهده ابلاغیه‌ الکترونیکی مربوط به دادخواست، وقت جلسه دادرسی و رای صادره، موجب صدور رای با توجه به حاضر بودن طرف دعوا می‌شود. در نتیجه فرد، دیگر حق واخواهی از رای صادرشده را ندارد. حتی اگر در هیچ کدام از جلسات دادگاه حضور پیدا نکرده باشد.
  • معمولا با ورود هر ابلاغیه الکترونیکی به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا یک پیامک به شماره همراه افراد ارسال می‌شود؛ اما ممکن است به هر دلیلی این پیامک ارسال نشود یا با تاخیر ارسال شود. پس اگر دارای پرونده در دادگستری هستید حتما مرتبا حساب کاربری خود در سامانه ی ثنا را چک کنید. چون معیار برای صدور ابلاغیه تاریخ ورود ابلاغیه به حساب کاربری است نه زمان مشاهده آن!
  • اگر پس از مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا متوجه شدید که باید در مهلت خاصی اقدام ویژه‌ای مانند اعتراض به نظر کارشناس یا اعتراض به رای را انجام دهید حتما در اولین فرصت نسبت به انجام آن اقدام نمایید. دقت کنید باید با در دست داشتن نسخه چاپی ابلاغیه الکترونیکی به دفاتر خدمات قضایی یا شعب دادگاه مراجعه نمایید.

منبع : دیدن ابلاغیه

مقدمه

ابلاغیه الکترونیکی یعنی چه ؟ ابلاغیه الکترونیکی ابلاغیه‌ای است که در سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir به فرد ابلاغ می‌شود. برای اینکه بتوانید مشاهده ابلاغیه الکترونیکی را انجام دهید، ابتدا بایستی ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی از طریق کد ملی و رمز عبور را انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مربوط به خود بپردازید و آن را دریافت نمایید.

زمانی که یک فرد، نسبت به اقامه دعوای حقوقی یا کیفری، علیه یک فرد دیگر اقدام می‌کند، این دعوا در سیستم قضایی ثبت می‌شود. در چنین شرایطی فرد دوم حق دارد که از آن مطلع شود تا بتواند از حقوق خود دفاع کند. بدین ترتیب تمام موارد مربوط به دعوا در قالب ابلاغیه به طرفین اعلام می‌شود. امروزه امکان مشاهده الکترونیکی ابلاغیه وجود دارد. با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات آن آشنا کنیم.
افراد با ابلاغ اوراق قضایی می‌توانند از مطرح شدن دعوا بر علیه خود مطلع شوند. همچنین می‌توانند بعد از مطلع شدن، روند رسیدگی به دعوا را نیز پیگیری کنند. قبلا سیستم قضایی توسط مامورین قضایی و به صورت کاغذی، افراد را از وجود اوراق قضایی صادرشده بر علیه آنها مطلع می‌کرد. اما امروزه اقدام جدیدی صورت گرفته که آن را ابلاغیه الکترونیکی می‌نامند. بدین صورت که اوراق قضایی صادرشده از طریق سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود.
سامانه‌ای که در ایران این اقدامات را انجام می‌دهد با نام سامانه ثنا شناخته می‌شود. این سامانه که از سال 1395 توسط قوه قضاییه شروع به کار کرده، امکانات متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و دریافت این ابلاغیه اشاره کرد. دقت کنید ارسال ابلاغیه الکترونیکی از طریق سامانه ی ثنا و مشاهده یا عدم مشاهده ابلاغیه الکترونیکی توسط طرفین پرونده، آثار قانونی متعددی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با موارد مربوط به سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir از جمله نحوه ورود به سامانه و نکات مهم مربوط به آن آشنا کنیم.



سایت و سامانه ابلاغیه الکترونیکی adliran ir

امروزه سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی دارای آدرس eblagh.adliran.ir است. این سایت که توسط قوه قضاییه راه‌اندازی شده به عنوان سایت اصلی سامانه ابلاغیه الکترونیکی شناخته می‌شود. پس ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری برای پیگیری پرونده‌‌های قضایی در این سایت ضروری است. این سایت امکانات متعددی دارد که بعد از ثبت‌نام می‌توان از آنها برخوردار شد. یکی از این امکانات مشاهده ابلاغیه الکترونیکی است.
ثبت‌نام در سامانه ابلاغیه الکترونیکی یا همان سامانه ی ثنا دو مرحله دارد. مرحله اول ثبت‌نام اولیه و مرحله دوم ثبت‌نام نهایی است که شامل احراز هویت خواهد بود. برای انجام هر دو مرحله ثبت‌نام از دو طریق می‌توان اقدام کرد. مورد اول ثبت‌نام حضوری از طریق مراکز ثبت‌ نام سامانه ثنا و مورد دوم ثبت‌نام غیرحضوری و آنلاین است.
بعد از اینکه مراحل ثبت‌نام طی شد، یک نام کاربری و رمز عبور به ثبت‌نام‌کننده داده می‌شود که این رمز عبور همان رمز شخصی ثنا به شمار می‌رود و بهتر است برای امنیت بیشتر از همان ابتدا اقدام به تغییر رمز ثنا خود نمایید. اکنون فرد ثبت‌نام‌شده می‌تواند وارد سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی به آدرس eblagh.adliran.ir شود و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به صفحه کاربری خود دسترسی داشته باشد و از امکانات سایت بهره‌مند گردد. مثلا به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی بپردازد.
دقت کنید کد ثنا برای ورود به این سامانه ضروری است. پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و برای جلوگیری از فراموشی آن را در محل مناسبی یادداشت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه رویت ابلاغیه قضایی



نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی adliran ir

*** نحوه ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی :

همان طور که اشاره شد ورود تنها در صورت ثبت‌نام امکان‌پذیر خواهد بود. این در حالی است که احراز هویت ثنا حتما باید طی مراحل ثبت‌نام صورت بگیرد تا هویت فرد در سامانه تایید شود. برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ابتدا باید از طریق مرورگر، وارد آدرس eblagh.adliran.ir شوید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که صفحه اصلی سایت ابلاغیه الکترونیکی است. اکنون باید کد ملی و رمز عبور (کد ثنا) خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید. تصویر این صفحه را در زیر می‌توانید ببینید.

ورود به سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی

در ادامه یک کد تحت عنوان رمز موقت به صورت یک عدد شش رقمی ‌به شماره همراه شما ارسال می‌‌شود. تنها کافی است این کد را در کادر مربوطه وارد کنید و بر دکمه ورود کلیک نمایید. تصویر ورود رمز موقت در زیر قابل رویت است.

دریافت رمز موقت برای مشاهده ابلاغ الکترونیکی

اگر مراحل را به درستی انجام دهید و اعداد را به طور صحیح وارد کنید صفحه جدیدی ظاهر می‌شود که همان صفحه کاربری شما در سامانه ابلاغیه الکترونیکی خواهد بود.
البته برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کنید. در واقع برای ورود به این سامانه، باید از مرورگر کروم که توسط قوه قضاییه پیشنهاد شده است استفاده نمایید. از طرفی باید مرورگر شما به روز باشد تا با خطای ورود مواجه نشوید.

*** نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی :

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در adliran ir بعد از ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی اقدام کنید. تنها کافی است بر روی یکی از گزینه‌های ابلاغیه‌های جدید و ابلاغیه‌های مشاهده شده، کلیک نمایید. تصویر مربوط به صفحه‌ای که در آن می‌توانید ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده کنید در زیر آمده است:

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغ

بعد از انتخاب ابلاغیه مورد نظر خود، می‌توانید بر گزینه مشاهده نسخه چاپی ابلاغیه که در انتهای صفحه در یک کادر نوشته شده کلیک کنید. اکنون می‌تواند متن ابلاغیه الکترونیکی موجود در سامانه ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده نمایید و با انتخاب گزینه دریافت نسخه چاپی ابلاغیه، ابلاغیه الکترونیکی مربوطه را پرینت بگیرید و از آن برای قرار دادن در پرونده به عنوان یک مدرک حقوقی استفاده کنید.

این سامانه، برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی پنج گزینه مختلف پیش روی کاربران قرار می‌دهد که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌شود:

  • ابلاغیه‌های جدید: ابلاغیه‌هایی که در حساب کاربری شخص وارد می‌شود و هنوز توسط کاربر مشاهده نشده است.
  • ابلاغیه‌های مشاهده شده: ابلاغیه‌هایی که حداقل یک بار توسط کاربر، بر روی آن کلیک شده و مشاهده شده است.
  • دریافت با رمز: به کمک این گزینه کاربران می‌توانند با استفاده از رمز پرونده، ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر خود را جست و جو کرده و به مشاهده یا چاپ آن بپردازند.
  • دریافت با شماره: این گزینه نیز به منظور جست و جوی یک ابلاغیه الکترونیکی خاص در سامانه ثنا به کار می‌رود. تنها کافی است شماره ابلاغیه را بدانید تا بتوانید آن را جست و جو نمایید.
  • سامانه آگهی الکترونیک: کاربر در این بخش می‌تواند از آگهی‌های قضایی منتشر شده مطلع شود.

بیشتر بخوانید: برگ ثنا

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف شورایی است که در سال 1379 طبق ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران تشکیل شد. هدف از تشکیل این شورا در این بند خلاصه می‌شود: «به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی‌، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار می‌گردد...».
با اینکه شورای حل اختلاف دادگاه نیست، اما به عنوان یک زیرمجموعه از قوه قضاییه به شمار می‌رود و طبق مصوبه‌های موجود در قوه قضایی عمل می‌کند. در نتیجه ابلاغ اوراق قضایی مربوط به شورای حل اختلاف نیز از طریق سامانه ابلاغیه الکترونیکی صورت می‌گیرد. لذا ابلاغیه الکترونیکی سامانه ی ثنا شامل ابلاغیه الکترونیکی شواری حل اختلاف نیز خواهد بود.
بدین ترتیب کسانی که قصد دارند دعوای خود را در شورای حل اختلاف دنبال کنند و یا در این شورا دارای پرونده هستند، باید برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف مربوط به دعوای خود، در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و بعد از ورود به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: تغییر شماره در سامانه ثنا

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

از آنجا که سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا زیرمجموعه‌ سامانه عدل ایران است، تمام ابلاغیه‌های صادر شده مربوط به یک پرونده دعوا از طریق این سامانه و به شکل الکترونیکی به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود. بنابراین، ابلاغیه الکترونیکی جایگزین ابلاغیه‌های کاغذی است.
با این حال، هنوز هم افرادی هستند که برای پیگیری پرونده‌های خود و اطلاع از ابلاغیه‌های صادرشده، به ویژه اطلاع از رای نهایی پرونده، به طور حضوری به شعبه‌های مربوطه مراجعه می‌کنند و علاوه بر هدر دادن وقت و انرژی خود، بر حجم کاری قوه قضاییه می‌افزایند.
این در حالی است که تمام ابلاغیه‌های مربوطه از جمله دادخواست و ضمایم آن، نظر کارشناس، اوقات دادرسی و ساعت و زمان قرارها و احکام صادره در قالب ابلاغیه الکترونیکی ، برای افراد ارسال می‌شود. این اقدام، تمام ‌دادگاه‌های موجود در کشور، اعم از دادگاه حقوقی، کیفری و خانوده را شامل شده و تنها در موارد بسیار محدودی نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه خواهد بود. تنها کافی است وارد سامانه شده و برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: مشاهده ابلاغیه با موبایل

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگستری

مراجع رسیدگی به اختلافات در ایران به دو دسته کلی مراجع دادگستری (قضایی) و مراجع غیردادگستری (اداری) تقسیم می‌شوند. تمام شعب دادگاه‌ها و دادسراها، جزء مراجع دادگستری به شمار می‌روند. مراجع غیردادگستری نیز مراجعی هستند که کارکنان آن، دارای پایه قضایی نیستند و با توجه به آیین دادرسی متفاوت از قانون آیین دادرسی مدنی کشور، به حل اختلاف بین اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازند.
امروزه تمام ابلاغیه‌های مربوط به مراجع دادگستری و برخی از مراجع غیر دادگستری مانند دیوان عدالت اداری، در قالب ابلاغیه الکترونیکی قابل مشاهده است. بنابراین مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ی ثنا علاوه بر ابلاغیه الکترونیکی دادگستری، ابلاغ الکترونیکی برخی از مراجع غیردادگستری را نیز شامل می‌شود.

آخرین یادآوری برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

اگر در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا ثبت نام کنید و دارای حساب کاربری باشید و پرونده قضایی در دادگستری داشته باشید ممکن است پیام‌هایی با مضمون" ابلاغیه الکترونیکی شماره ... در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت " دریافت نمایید.
این پیام به این معنا است که یک ابلاغیه یا اطلاعیه جدید از سوی قوه قضاییه برای حساب کاربری شما در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ارسال شده است. برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی علاوه بر ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن عدالت همراه، ابلاغیه‌های الکترونیکی مربوط به خود را مشاهده و دریافت نمایید.

نکات قابل توجه

ابلاغیه الکترونیکی یک مدرک حقوقی است در نتیجه ممکن است برخی از احکام و قوانین حقوقی در مورد آن صدق کند. احکامی که عدم رعایت آنها منجر به از بین رفتن حقوق قانونی اشخاص شود. از طرفی برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا، بایستی یک سری نکات رعایت شود که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  • ابلاغیه الکترونیکی یک ابلاغ قانونی است. حتی اگر توسط کاربر باز نشود و مشاهده نگردد همچنان آثار قانونی خود را به همراه دارد.
  • مشاهده ابلاغیه‌ الکترونیکی مربوط به دادخواست، وقت جلسه دادرسی و رای صادره، موجب صدور رای با توجه به حاضر بودن طرف دعوا می‌شود. در نتیجه فرد، دیگر حق واخواهی از رای صادرشده را ندارد. حتی اگر در هیچ کدام از جلسات دادگاه حضور پیدا نکرده باشد.
  • معمولا با ورود هر ابلاغیه الکترونیکی به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا یک پیامک به شماره همراه افراد ارسال می‌شود؛ اما ممکن است به هر دلیلی این پیامک ارسال نشود یا با تاخیر ارسال شود. پس اگر دارای پرونده در دادگستری هستید حتما مرتبا حساب کاربری خود در سامانه ی ثنا را چک کنید. چون معیار برای صدور ابلاغیه تاریخ ورود ابلاغیه به حساب کاربری است نه زمان مشاهده آن!
  • اگر پس از مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا متوجه شدید که باید در مهلت خاصی اقدام ویژه‌ای مانند اعتراض به نظر کارشناس یا اعتراض به رای را انجام دهید حتما در اولین فرصت نسبت به انجام آن اقدام نمایید. دقت کنید باید با در دست داشتن نسخه چاپی ابلاغیه الکترونیکی به دفاتر خدمات قضایی یا شعب دادگاه مراجعه نمایید.

منبع : دیدن ابلاغیه

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 155
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 62
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 353
  • بازدید سال : 1313
  • بازدید کلی : 31178
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی